My best friend

Igår var jag, som alla vet, med Angelica. Det var en underbar kväll som började med att vi hjälptes åt att laga mat för att sedan avnjuta den tillsammans med Joyce, ytterligare en kompis. Vad vi avnjöt har jag tyvärr inga bilder på, men jag kan berätta vad vi gjorde och jag kan säga så mycket som att det var jättegott och man blev jättemätt!

Förrätten bestod av enkla franskor som vi skar bort kanterna på och lade ihop dem med smör, ost och lite krydda emellan. Grädda i ugn på 175 grader tills de blir gyllenbruna och osten smält. Det var i alla fall vad vi gjorde.

Till varmrätt blev det kyckling och pommes frites med currysås och sallad till. Och bara för att jag är snäll så ska jag avslöja ett litet trick som vi tog till för att göra kycklingen lite saftigare. Ni vet ju att om man grillar eller steker kyckling så har den ofta en tendens att bli ganska torr och seg på ytan. Okej, i alla fall så har jag det problemet ibland. Men min mamma har lärt mig ett trick för att undvika det som jag mer än gärna delar med mig till vänner och bekanta och det har aldrig slagit fel hittils. I vårt fall så stekte vi de marinerade kycklingfileérna så pass att de fick en fin gyllene stekyta (självklart var de helt råa inuti, men det kommer) sen lade vi alla fileér i en plastbunke, men man kan också använda en skål eller liknande, så länge den är mikrosäker. Vad man gör sen är att ställa in bunken med de stekta fileérna i mikron med ett lock över på medelstark effekt (typ 500W) och "kokar" kycklingen i ca 10-15 minuter, beroende på storleken på kycklingen. Man får ta ut den efter första omgången och skära i den tjockaste för att se om de är klara. Annars är det bara att köra dem igen tills de blir helt genomkokta. Enkelt men ack så effektivt! De blir saftiga och man slipper den där sega ytan som kan bli ibland! Gott som jag vet inte vad...

Till efterrätt så åt vi glass och hemgjord maräng. Till det så hade vi gjort en liten "blåbärssås" som vi hällde över. Vi använde ett paket blåbär som vi hällde i en kastrull och satte på spisen. Värm de nunder omrörning och tillsätt socker (såvida inte bären är sockrade redan). Sockret gör att bären börjar ge ifrån sig vätska så att det blir som en sås. När den har blivit varm så kan man hälla den över glass eller liknande, för då smälter det! Och gott som stryk blir det!

Efter maten "rullade" vi typ ut på altanen och satt och drack vin och snackade i flera timmar. Johan, en kompis, kom förbi och gjorde oss sällskap, och han stannade precis som jag över natten. Tyvärr var Joyce tvungen att åka hem, vilket var lite synd. Men vi hade riktigt roligt och när vi senare såg på Harry Potter så somnade vi alla i soffan typ. Jag och Johan vaknade sedan när filmen var slut och gick och la oss medan Angelica fick sussa vidare i soffan. En  väldigt lyckad kväll blev det i alla fall! Jag lever för sådana ögonblick som jag får med Angelica, min allra bästa vän! ♥

Nåja, nu ska jag läsa lite tror jag, sen sova. Blev inte så många timmars sömn inatt, hehe!

Ciao



Gammal bild på oss! ^^

Älskar dig för alltid, min ängel! ♥






Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback